Parlem de xenofòbia quan ens trobem amb una persona o grups de persones que tenen por de les altres perquè les veuen diferents i aleshores desenvolupen actituds violentes i de rebuig cap a elles. Quan desenvolupem una fòbia cap a l’estranger o immigrant, sovint associada al racisme, perdem grans oportunitats d’enriquir-nos i de conèixer altres cultures i costums.

- Títol de la unitat didàctica: L’educació
- Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
- Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones
- Temporització: de 4 a 8 hores
- Recursos: aula ordinària, ordinador, projector, pissarra, cartolines, llapis o retoladors de colors i pega
- Objectius:
6.1. Assolir les competències bàsiques de:
-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)
-1r cicle de l’ESO,en l’àmbit personal i social.
6.2. Conscienciar que tothom ha estat etiquetat alguna vegada i que aquesta etiqueta no defineix les persones.
6.3.Reflexionar sobre les actituds xenòfobes pròpies i alienes per tal de prevenir-les i erradicar-les
-De l’àmbit de l’educació en valors a cicle superior de primària: C1, C2, C3, C4, C5, C6, C7 i C8
-De l’àmbit personal i social a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4
-De l’àmbit de cultura i valors a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3, C4, C5, C6, C8, C9 i C10
Activitats de sensibilització i motivació | Reflexió sobre la il·lustració i projecció dels curts proposats i de la pel·lícula (activitats 1, 2, i 5) |
Activitats de conceptes i de continguts clau | Consolidació dels conceptes i dels continguts clau (activitats3, 4 i 6) |
De conclusions i propostes de canvi | (Activitat 4.3 i 7) |
Activitats per a l’alumnat:
- Observeu la imatge i feu-ne una descripció relacionant-la amb la definició de xenofòbia.
- Us proposem els següents curts:
Pensa per tu mateix 2 min 28 s
Whale, 3 min 55 s
Dia i nit, 5 min 2 s
2.1. En grups de 3 persones trieu un dels curts i feu-ne un resum.
- Per què l’heu triat?
- Quines emocions us ha fet sentir?
- Alguna vegada heu viscut alguna situació semblant?
- Què tenen en comú els tres curtmetratges proposats?
- Sovint hauràs sentit a parlar de: estereotips, discriminació, xenofòbia, prejudici i bullying.Sabries definir cadascun d’aquests conceptes?
Estereotip:
Discriminació:
Xenofòbia:
Prejudici:
Bullying:
Ara comprova’n el significat al Diccionari
4-En aquest exercici us proposem fer una activitat amb tot el grup de la classe però prèviament respondreu de forma individual i, si es vol, anònimament, les qüestions següents:
4.1. Alguna vegada us han posat una etiqueta, o algun renom pelfetde tenir alguna particularitat física o de caràcter, o simplementper ser noi/noia,pelcolorde pell,perlaformafísica, per com penses?
4.2. Enunpaper escriuunaparaulaquet’hagindita conseqüència de l’etiqueta que t’han posat. Com t’has sentit? Trobes que et descriu tal com ets?
4.3.Feu una enquesta anònima a altres grups del teu centre i elaboreu una gràfica assenyalant el percentatge d’alumnes que alguna vegada s’ha sentit discriminats, assetjats o etiquetats. Comenteu-ne els resultats.Dibuixeu els percentatges en el formatget.
5-Ara que ja saps que l’etiquetatge de les persones pot fer descripcions errònies, us proposem que vegeu la pel·lículaWonder que podeu trobar a la plataforma de Netflix. Podeu fer les activitats de la plataforma següent: Cinema per a estudiants
6- Ara tothomfaunarotllana, menysunapersona, queesquedaforaelcercle. Aquesta hauria d’intentar entrar dins, ho pot fer de la manera que vulgui. A la vegada, les persones de la rotllana han d’evitar que passi dins el cercle.
- Com us heu sentit, els que estàveu al grup?
- Com s’ha sentit la persona que intentava entrar?
- Alguna vegada ens han rebutjat, o no ens han deixat entrar en un grup, per ser «diferents»?
7-Ara que ja tenim clar què és la discriminació i com n’estem d’exposats, busqueu-ne exemples en les notícies i poseu-les en un llistat conjunt.
7.1.Què creieu que podeu fer tal d’erradicar la discriminació i la xenofòbia? Feu un llistat de propostes.
7.2.En grups de 3 o 4 persones, elaboreu una proposta per tal d’evitar la discriminació. Aquesta proposta s’ha d’escriure en cartolines de colors i també s’ha de decorar.
7.3.Les propostes les penjarem a l’aula per tal que ens acompanyin durant el curs.