Un refugiat o refugiada és una persona que arriba a un indret que no és el seu, fugint per motius d’ètnia, raça, religió, sexe, orientació sexual, nacionalitat, opinions polítiques o pertinença a determinat grup social, ja sigui perquè vol evitar les conseqüències d’un conflicte armat o d’una situació de violència permanent, la violació dels drets humans o els efectes d’un desastre natural o humà.
Actualment hi ha 25,9 milions de refugiats al món, dels quals més de la meitat són menors.

Baixa Activitat Refugiat/Refugiada
- Títol de la unitat didàctica: Refugiat/refugiada
- Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
- Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones
- Temporització: de 5 a 8 hores
- Recursos: aula ordinària, pati, ordinador, projector, pissarra, cartolines, retoladors de colors, pega, megafonia
- Objectius:
6.1. Assolir les competències bàsiques de:
-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)
-1r cicle de l’ESO, en l’àmbit personal i social.
6.2. Sensibilitzar sobre les dificultats que pateixen les persones refugiades.
6.3. Fomentar l’acollida com a mesura de justícia social.
-De l’àmbit de l’educació en valors a cicle superior de primària: C1, C2, C4, C5, C6 i C8.
-De l’àmbit personal i social a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4
-De l’àmbit de cultura i valors a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3, C4, C5, C6, C7, C8 i C10
Activitats de sensibilització i motivació | Reflexió sobre la il·lustració i projecció del documental (activitats 1, 2 i 3) |
Activitats de conceptes i continguts clau | Consolidació dels conceptes i dels continguts clau (activitats 2, 3 i 4) |
De conclusions i propostes de canvi | (Activitat 5) |
Activitats per a l’alumnat:
1-Saja, dotze anys, els meus amics van morir en els bombardejos. Comenteu en veu alta les impressions que us ha causat el testimoni.
2-Sovint artistes utilitzen la seva fama per donar a conèixer realitats molt extremes. El cas dels refugiats a Idomeni n’és un. Txarango es va traslladar a aquest camp per a denunciar la situació i els va oferir un concert per tal d’alleugerir a totes les persones el seu patiment. En l’enllaç següent trobareu el relat de l’experiència: Txarango a Idomeni.
- Fes un resum del relat.
- Com t’has sentit?
- Creus que és útil la tasca de Txarango?
- Què és un camp de refugiats?
- Busca informació sobre els refugiats al camp d’Idomeni.
3-La cançó de Jaume Sisa Qualsevol dia pot sortir el sol s’ha convertit en un cant d’acollida per als refugiats al nostre país. Busca informació sobre el concert Volem acollir.
- Quan es va fer?
- A on?
- Amb quin motiu?
- Quins artistes hi van participar?
- Què és la plataforma Volem acollir?
- Podeu veure el concert sencer en aquest enllaç: Volem acollir. Si ho preferiu, podeu escoltar l’entrevista que fan els mitjans a alguns artistes fins al minut 3.
- Llegiu la següent notícia “El concert pels refugiats en 10 moments” i trieu un dels 10 moments i feu-ne un resum.
4-Llegiu la notícia següent i responeu a les següents preguntes:
- Per què els sirians migren a Europa?
- Quins països acullen més refugiats?
- Quines són les condicions d’asil a cada país?
- En grups de 4 persones trieu una gràfica i feu un mural explicant-hi les dades.
La crisi dels refugiats explicada en 5 gràfics Síria: 4 milions de refugiats 7,6 milions de desplaçats Segons les dades de l’ONU, el nombre de refugiats sirians en els països veïns ja superaria els quatre milions. És la pitjor crisi de refugiats a la qual ha hagut de fer front l’organització en l’últim quart de segle. Després de quatre anys i mig de violència armada, el conflicte a Síria no té una solució a la vista i els intents per obrir la via a una solució política han fracassat. A més dels més de quatre milions de refugiats, 7,6 milions de sirians estan desplaçats dins del país, gran part d’ells en circumstàncies difícils o en llocs que són de difícil accés per a les organitzacions d’ajuda humanitària. |
5-Segur que a la vostra escola hi ha molts companys i companyes que tenen alguna habilitat artística. Organitzeu un concert solidari en grups de 4 persones. Cal que hi definiu:
- El motiu de l’actuació.
- On fareu l’actuació?
- Quan fareu l’actuació?
- Quina durada tindrà?
- Quantes persones hi actuaran?
- Com recaptareu els diners.
- En quina entitat de refugiats enviareu els diners i com ho fareu?
- Voteu quin és el millor projecte i proposeu al centre de dur-lo a terme amb la col·laboració de les famílies i de tot el professorat.