La justícia és el resultat de la reparació d’un greuge ja sigui personal, moral o econòmic. El concepte de justícia social ve de molt lluny; Aristòtil, a l’antiga Grècia, ja la va definir referint-s’hi com «quan una persona dona o fa alguna cosa en benefici del seu poble se li torna en la mateixa proporció».
L’ONU va designar el 20 de febrer com el Dia Mundial de la Justícia Social.

- Títol de la unitat didàctica: Justícia (social)
- Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
- Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones
- Temporització: 4hores
- Recursos: aula ordinària, ordinador, projector, pissarra, cartolines, retoladors de colors, pega, pilotes (poden ser de tenis, de paper, etc.) i una paperera
- Objectius:
6.1. Assolir les competències bàsiques de:
-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)
-1r cicle de l’ESO, en l’àmbit personal i social
6.2. Reflexionar sobre el concepte de justícia social i valorar-lo com a mitjà transformador de la societat.
6.3.Promoure actituds de civisme i de col·laboració en l’erradicació de les injustícies socials.
-De l’àmbit de l’educació en valors a cicle superior de primària: C1, C2, C3, C4, C5, C6 i C8
-De l’àmbit personal i social a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4
-De l’àmbit de cultura i valors a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C4, C5, C6, C7, C8, C9 i C10
Activitats de sensibilització i motivació | Reflexió sobre la il·lustraciói visualització de l’experiment (activitats 1 i 2) |
Activitats de conceptes i continguts clau | Consolidació dels conceptes i dels continguts clau (activitats3 i 4) |
De conclusions i propostes de canvi | (Activitats 5 i 6) |
Activitats per a l’alumnat:
1-Observa la il·lustració i explica què hi veus i com la podríem relacionar amb el concepte de justícia social.
2-Visualitzeu l’experiment següent: El joc de la injustícia social
3-Ara, en grups de 6 persones, feu l’activitat que s’explica a l’experiment. Després comenteu com us heu sentit mentre fèieu l’experiment.
4-Entre tots i totes feu el llistat del camp semàntic de la justícia social.
5-Ara que ja heu aprofundit en el concepte de justícia social, feu frases curtes en cartolines per penjar-les a la classe.
6-Busca informació sobre el concepte de justícia social.
7.Els artistes i intel·lectuals sovint han promogut activitats per tal de recaptar diners per a destinar-los a causes benèfiques i així poder combatre les desigualtats i les injustícies socials. Busca quina desigualtat combatia la cançó següent i afegeix algun festival que s’hagi organitzat al teu poble o ciutat per lluitar contra algun aspecte de la injustícia social:
8-Si voleu aprofundir en el tema de l’equitat, us aconsellem que veieu el documental següent per tal de poder-ne fer un debat posteriorment:
El preu de l’equitat(1′ 56″). No és recomanable per a menors de 12 anys.