És un dels drets fonamentals de la persona i apareix als articles 17 i 25.1 de la Declaració Universal dels Drets Humans. Tota persona té dret a un habitatge digne, ja sigui individual o col·lectiu. Hi ha tants tipus d’habitatges com organitzacions socials: iglú, casa familiar, casa comuna, haima, tatasomba, casa de fang de Tiébélé, casa ianomami, ruca, tipi, yurta, maloka, riad, plankhouse, trullo, etc.
- Títol de la unitat didàctica: Habitatge
- Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
- Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones.
- Temporització: 5hores
- Recursos: aula ordinària, ordinador, projector, pissarra, cartolines, llapis o retoladors de colors i pega.
- Objectius:
6.1. Assolir les competències bàsiques de:
-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)
-1r cicle de l’ESO, en l’àmbit personal i social.
6.2. Valorar la diversitat cultural com a riquesa social a través dels diferents habitatges.
-De l’àmbit de l’educació en valors a cicle superior de primària: C3, C4, C5, C6, C7 i C8.
-De l’àmbit personal i social, a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4.
Activitats de sensibilització i motivació | Reflexió sobre la il·lustració (activitat 1 i 2) |
Activitats de conceptes i de continguts clau | Consolidació dels conceptes i dels continguts clau (activitats 1, 2, 3,4 i 5) |
De conclusions i propostes de canvi | (Activitat 6 ) |
Activitats per a l’alumnat:
- Relaciona cadascuna de les paraules següents amb una imatge:
iglú, haima, tatasomba, casa de fang de Tiébélé, casa ianomami, ruca, tipi, yurta, maloka, riad, plankhouse, trullo |












- Mireu aquest documental per saber com és per dins una casa ruca maputxe.
- Localitza cadascun d’aquests habitatges en el seu país i, després, situa’l en el mapa.

- En grups de quatre persones, trieu un dels anteriors habitatges i feu un mural explicant-hi com és la vostra vida diària, què hi ha dins de la casa, quines tasques o activitats s’hi realitzen, qui hi viu, etc.
- Busca els anteriors habitatges en aquesta sopa de lletres: VIGILA! N’HI HA UNA DE NOVA!
T | B | K | A | F | C | V | T | N | R | A | D | W | D | V | G | N | V | E | S |
D | P | D | N | Z | X | M | Y | I | Y | V | H | A | D | R | U | C | A | X | D |
P | L | A | N | K | H | O | U | S | E | L | J | R | P | S | H | Q | B | H | Y |
M | X | P | V | Q | F | B | T | J | Y | B | Z | N | A | Z | N | J | X | G | C |
Y | T | Z | G | W | O | Q | R | O | P | F | E | B | E | S | U | P | T | S | W |
F | Z | K | Y | B | V | T | D | D | S | D | Q | L | J | J | R | D | I | V | Q |
N | C | Z | G | Y | L | B | G | S | R | D | W | M | E | P | I | T | P | L | H |
X | S | K | X | U | A | T | D | X | W | V | S | R | X | Z | A | G | I | P | S |
I | W | C | P | R | O | W | A | D | G | H | A | I | M | A | A | J | M | B | V |
G | F | Z | C | T | M | B | S | R | F | R | G | Q | C | K | X | T | X | V | P |
L | D | N | D | A | Q | M | D | V | D | J | H | G | I | E | Q | F | E | I | D |
U | Q | U | R | T | A | B | A | W | F | T | N | T | U | P | Z | I | Y | A | Q |
H | Z | A | H | A | Z | H | I | B | H | Z | J | Z | V | N | Y | K | I | J | Z |
N | W | Z | N | S | D | T | R | U | L | L | O | L | G | A | U | K | M | X | N |
E | A | F | G | O | Q | H | B | N | W | Z | V | A | K | Y | F | X | A | D | Y |
T | R | Y | P | M | A | L | O | K | A | P | F | Z | F | J | U | W | M | T | M |
H | X | A | Z | B | X | O | L | J | D | I | V | N | B | I | N | X | O | I | J |
Q | H | N | P | A | B | C | Z | H | Z | T | P | K | M | B | U | P | N | S | Y |
C | A | S | A | C | O | M | U | N | A | T | I | V | R | Y | J | G | A | Y | L |
C | A | S | A | F | A | M | I | L | I | A | R | T | A | T | R | U | Y | V | R |
- Llegeix aquesta notícia:
Dissenyeu en grups de 5 persones el vostre habitatge en una comunitat similar a la del Catllar. Quins avantatges i quins inconvenients hi veieu? Feu un debat entre els diferents grups i compareu aquesta forma de vida amb la vida d’una família en un pis convencional.