HABITATGE

És un dels drets fonamentals de la persona i apareix als articles 17 i 25.1 de la Declaració Universal dels Drets Humans. Tota persona té dret a un habitatge digne, ja sigui individual o col·lectiu. Hi ha tants tipus d’habitatges com organitzacions socials: iglú, casa familiar, casa comuna, haima, tatasomba, casa de fang de Tiébélé, casa ianomami, ruca, tipi, yurta, maloka, riad, plankhouse, trullo, etc.

  1. Títol de la unitat didàctica: Habitatge
  2. Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
  3. Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones.
  4. Temporització: 5hores
  5. Recursos: aula ordinària, ordinador, projector, pissarra, cartolines, llapis o retoladors de colors i pega.
  6. Objectius:

6.1. Assolir les competències bàsiques de:

-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)

-1r cicle de l’ESO,  en l’àmbit personal i social.

6.2. Valorar la diversitat cultural com a riquesa social a través dels diferents habitatges.

-De l’àmbit de l’educació en valors a cicle superior de primària: C3, C4, C5, C6, C7 i C8.

-De l’àmbit personal i social, a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4.

Activitats de sensibilització i motivació Reflexió sobre la il·lustració (activitat 1 i 2)
Activitats de conceptes i de continguts clauConsolidació dels conceptes i dels continguts clau (activitats 1, 2, 3,4 i 5)
De conclusions i propostes de canvi(Activitat 6 )

Activitats per a l’alumnat:

  1. Relaciona cadascuna de les paraules següents amb una imatge:
iglú, haima, tatasomba, casa de fang de Tiébélé, casa ianomami, ruca, tipi, yurta, maloka, riad, plankhouse, trullo
  • Mireu aquest documental per saber com és per dins una casa ruca maputxe.
  • Localitza cadascun d’aquests habitatges en el seu país i, després, situa’l en el mapa.
  • En grups de quatre persones, trieu un dels anteriors habitatges i feu un mural explicant-hi com és la vostra vida diària, què hi ha dins de la casa, quines tasques o activitats s’hi realitzen, qui hi viu, etc.

  • Busca els anteriors habitatges en aquesta sopa de lletres: VIGILA! N’HI HA UNA DE NOVA!
TBKAFCVTNRADWDVGNVES
DPDNZXMYIYVHADRUCAXD
PLANKHOUSELJRPSHQBHY
MXPVQFBTJYBZNAZNJXGC
YTZGWOQROPFEBESUPTSW
FZKYBVTDDSDQLJJRDIVQ
NCZGYLBGSRDWMEPITPLH
XSKXUATDXWVSRXZAGIPS
IWCPROWADGHAIMAAJMBV
GFZCTMBSRFRGQCKXTXVP
LDNDAQMDVDJHGIEQFEID
UQURTABAWFTNTUPZIYAQ
HZAHAZHIBHZJZVNYKIJZ
NWZNSDTRULLOLGAUKMXN
EAFGOQHBNWZVAKYFXADY
TRYPMALOKAPFZFJUWMTM
HXAZBXOLJDIVNBINXOIJ
QHNPABCZHZTPKMBUPNSY
CASACOMUNATIVRYJGAYL
CASAFAMILIARTATRUYVR
  • Llegeix aquesta notícia:

Projecte del Catllar

Dissenyeu en grups de 5 persones el vostre habitatge en una comunitat similar a la del Catllar. Quins avantatges i quins inconvenients hi veieu? Feu un debat entre els diferents grups i compareu aquesta forma de vida amb la vida d’una família en un pis convencional.