És un dels drets humans essencials que en la societat contemporània es concreta en una educació primària obligatòria i gratuïta i la possibilitat d’accedir a tota mena d’estudis sense cap discriminació, respectant els drets humans, els valors i els costums de cada família.
La formació és un dret que dura tota la vida, sempre hem d’estar disposats a aprendre i a enriquir-nos amb coneixements per avançar.

- Títol de la unitat didàctica: Educació
- Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
- Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones
- Temporització: 4hores
- Recursos: aula ordinària, ordinador, projector, pissarra, cartolines, retoladors de colors i pega
- Objectius:
6.1.Assolir les competències bàsiques de:
-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)
-1r cicle de l’ESO, en l’àmbit personal i social
6.2. Conscienciar de la importància de l’educació i valorar-la com a mitjà transformador de la societat.
-De l’àmbit de l’educació en valors, a cicle superior de primària: C1, C2, C4, C5, C6, C8
-De l’àmbit personal i social, a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4
Activitats de sensibilització i motivació | Reflexió sobre la il·lustració, i projecció del documental Els camins més perillosos per a anar a l’escola (activitats 1, 2, i 3) |
Activitats de conceptes i continguts clau | Consolidació dels conceptes i dels continguts clau(activitats 1 i 4) |
De conclusions i propostes de canvi | (Activitats 5 i 6) |
Activitats per a l’alumnat:
1-Busca al diccionari totes les definicions d’educació.
Pots consultar: Diccionari en català
2-En grups de quatre observeu el dibuix. Tots aquests nens i nenes s’estan educant, podríeu explicar quines activitats fan? Què estan aprenent? Comenteu-ho en veu alta.
3-TV3 ha emès en diverses ocasions la sèrie Els camins més perillosos per anar a l’escola. Aquests programes reflecteixen realitats molt diferents de les que vivim en el nostre país.
a)En grups de 4 persones, us proposem que visiteu la pàgina de TV3, Els camins més perillosos per anar a l’escola, i que en trieu un capítol.
b)En una cartolina, dibuixeu el mapa del país del documental triat i poseu-hi el nom del país, la capital, la regió i els principals accidents geogràfics.
c)Després de veure el documental responeu aquestes preguntes:
-Com van a l’escola?
-Quant de temps tarden a anar-hi? I en tornar cap a casa?
-Com és el trajecte fins que arriben a l’escola?
-Quins materials utilitzen els nens i les nenes per a aprendre?
-Quina és l’actitud que tenen a classe? I a casa?
4-Fes una redacció imaginant que tu i la teva família viviu en aquesta regió. Com seria el teu dia a dia? A més de tot el que l’escola t’ofereix, quins altres aprenentatges hi adquireixes?
5-Ara toca col·laborar. En grups de 4 persones, feu propostes per tal d’intentar millorar les situacions d’aquests nens i nenes tenint en compte que caldrà la cooperació de tothom.
6-La pel·lícula El niño que domó el viento reflecteix com l’educació ens ajuda a prosperar econòmicament i personalment. Enceteu un debat sobre com l’educació pot contribuir en la disminució de la pobresa.