Les persones naixem amb un gènere biològic determinat i en el nostre desenvolupament hi ha un gènere social triat. Sigui quin sigui el nostre gènere, les persones tenim dret a gaudir de les mateixes oportunitats en matèria de treball, de salut, d’educació i de benestar, i a no patir cap mena de discriminació.
Històricament, molts països discriminen les dones i cal avançar perquè no sigui així. El feminisme és un moviment social, polític i econòmic que lluita per vèncer aquestes desigualtats i eliminar la violència contra les dones. Hi ha altres moviments que lluiten contra la discriminació de col·lectius com el LGTBI.

- Títol de la unitat didàctica: Gènere
- Persones destinatàries: alumnes de cicle superior de primària i 1r cicle de l’ESO
- Agrupaments: activitats individuals i en grups de 4 persones
- Temporització: 4 hores
- Recursos: aula ordinària, ordinador, projector, pissarra, paper, bolígrafs, cartolines, retoladors de colors i pega
- Objectius:
6.1. Assolir les competències bàsiques de:
-Cicle superior de primària de l’àmbit d’educació en valors i contribuir a l’assoliment dels continguts clau dels àmbits lingüístics, de medi i dels eixos transversals (digital, aprendre a aprendre, autonomia, iniciativa i emprenedoria)
-1r cicle de l’ESO, en l’àmbit personal i social
6.2.Fomentar l’educació sexual i el respecte cap a les diferents identitats de gènere i combatre les violències de gènere.
Competències:
-De l’àmbit de l’educació en valors a cicle superior de primària: C1, C2, C3,C4, C5, C6, C7 i C8
-De l’àmbit personal i social a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3 i C4
-De l’àmbit de cultura i valors a 1r cicle de l’ESO: C1, C2, C3, C4, C5, C6, C8 i C10
8) Activitats:
Activitats de sensibilització i motivació | Reflexió individual i projecció del documental Pitahaya i Dibuixant el gènere (activitats 1, 2, i 3) |
Activitats de conceptes i continguts clau | Consolidació dels conceptes i dels continguts clau (activitats 2, 3, 4, 5, 6 i 7) |
De conclusions i propostes de canvi | (Activitat 8) |
Activitats per a l’alumnat:
- Les paraules. Formeu grups per parelles, triades a l’atzar, penseu en el valor que tenen les paraules i com ens permeten comunicar-nos. Durant uns minuts feu silenci i no penseu en res, mireu de deixar la ment en blanc; llavors anoteu en un paper 10 paraules, les primeres que us vinguin al cap. Classifiqueu aquesta llista de paraules segons el seu gènere. Després podeu fer un petit col·loqui sobre el gènere predominant.
- Mireu el curtmetratge següent:
Pitahaya, 14.46’
2.1. Fes un resum de la història que explica Pitahaya
2.2. El curtmetratge tracta diferents sentiments
- Fes un llistat dels sentiments i emocions que es tracten en el curtmetratge.
- En una de les escenes el protagonista adult li diu al nen:«Tant jove i amb problemes d’amor. Ja passa ja».
- «Si et perds de petit, no et perdràs de gran. Potser el que has de fer és perdre’t de veritat». Reflexioneu sobre aquesta afirmació. Què penseu que vol dir?
- Quan l’alumnat arriba a l’escorxador, un dels alumnes li pren la carta al nostre protagonista. Com és aquest alumne físicament? Creieu que l’alçada de les persones poden justificar les seves actituds? Per què?
2.3. Fixeu-vos que el curtmetratge comença fent una descripció de totes les coses que tria el nen: l’esmorzar, les sabates, la roba, etc. Ara bé, diu que n’hi ha una que no ha escollit i que té a veure amb la tria de la persona a qui estima. Creieu que les persones escullen de qui s’enamoren en funció del cos amb què han nascut? Feu una exposició oral de la vostra resposta.
3. Mireu el vídeo Dibuixant el gènere, del Departament d’Educació, i responeu les preguntes següent.
3.1. Quina diferència hi ha entre home/dona i mascle/femella?
3.3. Definiu els conceptes següents:
LGTBI:
Gènere:
3.4.Feu un resum d’un capítol de Dibuixant un gènere
3.5.Al segon capítol s’explica que hi ha cultures que tenen tres gèneres. Quin és?
3.6.Com s’explica en la nostra societat la violència de gènere?
3.7. Segons el capítol 3, quines característiques assignem al mascle? I a la femella? Afegeix dos exemples que contradiguin aquestes afirmacions.
3.8.Creus que la classificació home/dona ens limita com a persones? És a dir, com que sóc femella, no puc ser boxejadora, per exemple.
3.9. Quines són les causes de les violències masclistes, segons el capítol 3?
- Desmuntant tòpics. En grups de quatre, prepareu cada un de vosaltres una llista de professions i penseu en persones que les realitzin, comptabilitzeu-ne almenys quatre de diferents i fixeu-vos en el seu gènere biològic. Observeu si hi ha diferències i feu un petit debat.
- Observeu amb perspectiva de gènere les següents ofertes de feina:
Oferta de feina núm.1 Técnico de EPLAN AUGE CONSULTING Cornellà de Llobregat, Barcelona (España) Salario: 21.000 € – 24.000 € bruto/añoExperiencia mínima: al menos 3 años Tipo de contrato: de duración determinada, jornada completa Requisitos Estudios mínimos Ciclo Formativo Grado Superior – Electricidad y Electrónica Experiencia mínima Al menos 3 años Conocimientos necesarios AutoCad interpretación de esquemas eléctricos EPLAN P8 y P5 Requisitos mínimos -CFGS en Electricidad/Electrónica -Experto en la interpretación de planos y esquemas eléctricos industriales -Nivel experto en AutoCad (últimas versiones) -Nivel experto en EPLAN P5-P8 -Mínimo 3 años de experiencia en puesto similar -Creatividad e iniciativa -Organizado y metódico -Capacidad de adaptación y para trabajo en equipo Descripción -Diseño y actualización de planos y esquemas eléctricos industriales con EPLAN P5 y P8 -Diseño y actualización de planos y esquemas eléctricos industriales con AUTOCAD (últimas versiones) -Trabajos de campo para comprobación de planos y esquemas eléctricos -Organización, clasificación y archivo de planos y esquemas en soporte digital Tipo de industria de la oferta Minería y metalurgia Categoría Ingenieros y técnicos – Electrónica y automática industrial Nivel Empleado/a 2 inscritos a esta oferta Nuestro consejo: inscríbete si tienes el perfil, puede que se ajuste más que el de otros inscritos. | Oferta de feina núm.2 Comercial #despacho Barcelona Barcelona, Barcelona (España) Salario no disponible Experiencia mínima: no requerida Tipo de contrato: autónomo, jornada indiferente Experiencia mínima No Requerida Catalán Microsoft Office Requisitos mínimos Nivel de formación medio, catalán hablado, dinámico, comunicativo y buena presencia. Informática nivel de usuario. Requisitos deseados Persona emprendedora, ilusionada con aspiraciones de futuro. Descripción Necesitamos seleccionar 4 candidatos para trabajar como supervisores de equipo comercial y/o agentes en despacho de Barcelona. Buscamos personas para desarrollar una carrera profesional en el sector asegurador. Ofrecemos un Plan de Carrera, formación continuada y herramientas comerciales. Grandes incentivos, posibilidades de promoción. C.M. Referencia Comercial Tipo de industria de la oferta Seguros Categoría Comercial y ventas – Agente comercial Departamento Comercial Nivel Especialista Número de vacantes 4 Salario Salario no disponible |
Oferta de feina núm.3 Profesora Estudios mínimos Grado Experiencia mínima Al menos 1 año Conocimientos necesarios Clases particulares Refuerzo escolar Requisitos mínimos Experiencia como formador o profesor. Titulación universitaria. Descripción En Didactia estamos seleccionando una profesora para impartir clases particulares de refuerzo general a un alumno de 1º de ESO. Horarios: lunes, miércoles y viernes de 17h a 18h Lugar: Castelldefels TE OFRECEMOS: * Asignación de clases inmediata y continuada tras superar el proceso de selección. * Recursos pedagógicos y asesoramiento personalizado. * Apoyo permanente en tu labor docente con los alumnos y en tu relación con la familia. * Flexibilidad de horarios. * Gestión de pagos eficaz. Tipo de industria de la oferta Educación | Oferta de feina núm.5 Limpiadora Madrid, Publicada el 23 de oct Salario: 12.000€ – 12.000 € bruto/año Experiencia mínima: al menos 2 años Tipo de contrato: otros contratos, jornada indiferente Requisitos Estudios mínimos Sin estudios Experiencia mínima Al menos 2 años Descripción Restaurante en el centro de Madrid, busca limpiadora para salones y offices, ofrecemos estabilidad Tipo de industria de la oferta Hostelería y restaurantes Nivel Empleado/a Salario Salario: 12.000€ – 12.000€ bruto/año |
- Quines d’aquestes ofertes es dirigeixen als homes? Quines a les dones?
- Creus que qualsevol persona pot fer qualsevol de les feines que s’ofereixen?
- Els símbols. Quan en un grup social hi ha factors descompensats entre els ciutadans, sorgeixen fets reivindicatius, sovint acompanyats de símbols. Penseu si hi ha al vostre context algun d’aquests símbols i per què creieu que es mostren.
7. Parlem-ne. Presenteu en petit grup un pla de discussió des de la perspectiva de gènere i analitzeu aquesta frase que sovint sentim: «Ara per ara, les dones que treballen fora de casa tenen una doble jornada».
8. Si escoltem les notícies veurem que cada dia surt una notícia relacionada amb agressions sexuals i, en general,amb la violència de gènere. Sembla que les actituds masclistes s’estan estenent i és responsabilitat nostra posar-hi remei. De fet, ja hi ha entitats com ara ajuntaments, sindicats, etc., que intenten combatre aquesta xacra.
- En grups de 4 persones consulteu les webs següents i expliqueu què fan per a lluitar per la igualtat entre persones des de la perspectiva de gènere: Dones, Igualtat de gènere, LGTBI…
- Observeu el pati. Qui ocupa majoritàriament tots els espais? Per què? Creieu que hi ha un repartiment igualitari des de la perspectiva del gènere? En grups de 4 feu un projecte amb un informe escrit i un mural amb propostes pel Consell Escolar perquè es canviï la seva organització.